Sam Zell, chicagský realitní magnát, který získal mnohamiliardový majetek a pověst „tanečníka na hrobě“ díky své schopnosti oživit skomírající nemovitosti zemřel 18. května 2023. Bylo mu 81 let. Co se od něho můžeme naučit?
Sam Zell měl velmi nekonvenční myšlení. Převzato z blogu Trena Griffina:
- Nejdříve si musíte uvědomit, jak málo toho víte – Nejlepší investoři chápou, že čím více toho víte, tím více víte, že toho ještě více nevíte.
- Když všichni jedou doprava, podívej se doleva – Celý život jsem poslouchal lidi, kteří mi vysvětlovali, že tomu prostě nerozumím, ale můj názor to nezměnilo. Mít zcela nezávislý názor na běžnou moudrost je však mnohdy velmi osamocená hra.
- Poslouchejte, podnikání je snadné – Pokud máte malou možnost poklesu a velký potenciál růstu, jděte do toho. Pokud máte možnost velkého poklesu a malého růstu, utečte. Jediný okamžik, kdy nemáte žádnou práci, je ten, kdy máte možnost velkého poklesu i velkého růstu.
- Tluču do svých lidí: riskovat je skvělé. Za to, že riskujete, musíte dostat zaplaceno. Poměr rizika a výnosu je pravděpodobně nejvýznamnějším faktorem, který rozhoduje o úspěchu investora. Měření a posuzování poměru rizika a výnosu je největší [bezpečnostní] otázkou každého investora.
- Můžete mít všechna aktiva na světě, ale pokud nemáte likviditu, je to jedno. Likvidita se rovná hodnotě. Nikdy v mé kariéře mi to nebylo tak jasné jako v období 2008-09. Pokud jste měli likviditu, měli jste hodnotu. Vše se odvíjí od likvidity, vše se odvíjí od výstupních strategií, vše se odvíjí od toho, že když vstoupíte, víte, jak se dostanete ven.
- Problémem zadlužení je, že ho musíte splácet. Největším měřítkem úspěchu či neúspěchu je to, jak se podnikatelé k zadlužování postaví a jak s ním naloží. Pokud podnikáte v realitách bez pákového efektu, je to jako být boxerem v ringu bez rukavic.
- Kdykoli neprodáte, nakupujete. Takže kdybychom se rozhodli neprodat Equity Office za 39 miliard dolarů, znamenalo by to, že Equity Office za 39 miliard dolarů nakupujeme.
- Prodavači nejsou šmejdi a špinavci – lidé, u kterých nechcete, aby zvonili u vašich dveří. Ve skutečnosti jsou všichni úspěšní podnikatelé obchodníci – Nic se nekupuje a všechno se prodává.
- Obchodní školy se soustředily na to, že stačí otočit stránku a je tu vzorec, který vám řekne, jak to udělat. A odpověď zní, že žádné vzorce neexistují a – a úspěch a neúspěch jsou – jsou kombinací úsudku a vnější události. Ale začíná a končí to jednoduchou myšlenkou. Nenechte se zmást vzděláním: Jednoduchá řešení jsou většinou lepším řešením!
- Pokud jsem spokojený s tím, kdo jsem, a jsem spokojený s rozhodnutími, která jsem učinil, pak nepotřebuji oblek a kravatu, aby mě chránili.
Co si Sam Zell myslel o podnikatelích?
Podnikatelé v podstatě vidí nejen příležitosti, ale také řešení. Rozhodujícím prvkem úspěšného podnikatele je to, že přemýšlí v souvislostech, nikoliv v jednotlivých událostech. Neznám příliš mnoho nejistých úspěšných podnikatelů. Strach a odvaha spolu velmi úzce souvisejí. Kdo nerozumí strachu, nezná odvahu. Podnikatelé neselhávají – věci se prostě někdy nepovedou. Ale to je tak všechno. Podnikatelé se s rizikem nejen vyrovnávají, ale mají k němu i chuť. Hledají změny, které přinesou změnu. Podnikatel je člověk, který přemýšlí nestandardně, člověk, který nepřijímá konvence. Neustále se ptá „co kdyby?“, „mohl bych?“ nebo „měl bych?“. Existuje konfuciánské přísloví: ‚Definice ňoumy je někdo, kdo dosáhl svého cíle‘. Podnikatelé vždy pokračují – nikdy se nezastaví. Být podnikatelem je osamělé. Často se otočíte a ptáte se: kde jsou všichni?
Tento soubor citátů obsahuje řadu důležitých bodů týkajících se podnikání, včetně myšlenky, že odvaha je velmi podceňovanou hnací silou úspěchu podnikatelů. Pokud nevstoupíte do hry, nemůžete vyhrát. Asi nejlépe tento příspěvek zakončíme vtipem, který kdysi řekl Sam Zell:
Řeknu vám příběh, který považuji za asi nejvýznamnější radu, kterou dávám mladým podnikatelům. Zbožný Žid stojí před bankrotem a každý týden opakovaně prosí Boha, aby mu umožnil vyhrát v loterii a zachránit si tak živobytí. První týden nevyhraje. Druhý týden nevyhraje. Ale potřetí se objeví záblesk světla a z výšky se ozve hlas – a je to hlas Boží – a říká: „Musíš si koupit los!“.